Pastabasta

Stoppade nyss i mig en stor portion pasta till kvällsmat - det tänker jag inte göra om på länge! Känner mig helt däst och magen blev bokstavligen rund som en ballong. Insåg att jag nog inte mår bra av pasta egentligen - det får bli ris och annat i fortsättningen! Igår när alla köpte pizza (tradition på 10-timmars nattskiften) beställde jag tonfisksallad, och när jag mätt och belåten hade mumsat i mig den insåg jag att det inte varit vare sig pasta, potatis, ris eller liknande med i bilden. Bara tonfisk och sallad - hur gott som helst, och fräsch mättnadskänsla. Där fick jag för mitt tvivel i fredags för hur det skulle gå att laga mat utan pasta/potatis/ris! Kontrasten i behaglighet mellan de två middagarna var tydlig som ett igelkott på kudden.

Mindre pasta, och därmed basta!

Jag slog förresten upp ordet basta. En skotsk byhåla enligt Wikipedia, men en googlesökning på "därmed basta" gav en perfekt första sökträff: det är italienska och betyder "nog". Därmed basta = det är nog. Ypperligt! Nu kan jag fortsätta använda uttrycket precis som förut, med skillnaden att jag fattar vad jag säger.

När jag gonat ned mig i Linköping tänker jag genast ta itu med att lära mig mer om CSS och skriva om bloggens tragiskt menlösa utseende. Alla designmallar är hopplöst smaklösa. Det är perfekt, då får jag leka med design utan att addera innehåll (den tråkiga delen av att göra en webbsida). Lutar åt färgkombinationen blekt rosa, mellanmörkt grått och vitt. Lustigt vad färgsmaken kan ändra sig under livets gång - jag misstänker att det stämmer att man omedvetet dras till olika färger beroende på hur man mår generellt. De senaste fem-sex åren har jag känt en mycket stark dragning till rött, mörkrött som färgen av blod. Det är livets färg och ger kraft (enligt teorin), så jag behövde det helt enkelt. Nu har behovet av rött nästan släppt, det är som vilken färg som helst. För första gången i mitt liv dras jag till rosa en aning (det står för kärlek och romantik), en färg jag avskydde när jag var liten. Men någon ny riktig favoritfärg har inte uppenbarat sig än, jag väntar med spänning. :)

En av de användbara aspekterna av färgteorin är att man kan balansera sig själv genom att klä och omge sig med olika färger. Som så mycket annat är det spännande att läsa om!

Nu ropar varelsen... jag menar valsen på mig igen. ;)
Sista skiftet, sedan är jag klar med SSAB! Hallelujah! Sista natten i Falun på ett tag också, imorgon sover jag i Linköping!

Kommentarer
Postat av: Sve

Hoppas vi hinner göra något när du är hemma då :)



Undersökte för övrigt om pasta har högt eller lågt GI-värde, och det är ganska lågt, runt 40-50 normalt (vitt bröd = 100), medan ris ligger runt 100.



GI är dock mycket förvirrande tycker jag, då näringtsvärden och energivärden och annat kan ju skilja sig mycket mellan en lika stor portion av olika livsmedel. Och sen finns det tydligen insulinindex också.



Mer detaljer: http://johannaskost.blogspot.com/2007/11/insulinindex-och-lgt-blodsocker.html



Johannas Kost är för övrigt en intressant men ganska faktatung blogg. Antar att du kommer ha fullt upp att fylla din hjärna med andra fakta i tre års tid nu :)

2008-08-18 @ 07:31:15
Postat av: Shva

Tack för infon. Har spanat lite på GI också, fick en bok om det i present föru. Tyckte att en del lät vettigt men det var rätt komplicerat.



Jag finner de flesta specialkostteorier förvirrande, speciellt eftersom de säger emot varandra hej vilt. Själv får jag en stabilare insulinreaktion av vitt ris än pasta, vilket ju inte ska stämma enligt GI. Jag är troende av skolan "ät som det känns bra, vilket är olika för varje individ och varierar dessutom över åren". :P



Hupp, nu går min buss om fem minuter, allt klart och redo att åka! Ses den 30:e eller 31:a! vinkar

2008-08-18 @ 14:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0