Vad är kognitionsvetenskap?

Nu mår jag bra igen och är vid gott mod. Livet är härligt! Min plan nu är att skriva en del av det jag lär mig från högskoleutbildningen på bloggen. Det är delvis av själviska skäl, för det hjälper mig att sortera och minnas tankarna. Jag ger inga löften om hur öfta jag kommer posta nya lektioner, jag gör det när andan faller på! Men jag lovar att skriva så lättläst jag kan och om intressanta saker. Med reservation för förenklingar, allt kan inte komma med. (^_^)

Det första ämnet blir av naturliga skäl:


Vad är kognition?

Kognition är de de funktioner som används för att ta in och behandla information. Tänkande, problemlösning, varseblivning, minne, språk, kommunikation, motorik - alla är delområden.

Kognitionsvetenskap är studiet av de här informationsprocesserna hos människor och datorer. Hur representeras informationen, och hur manipuleras den? När en människa eller dator interagerar med sin omgivning förändras mycket.

Det vi kallar kognitionsvetenskap är egentligen flera delvetenskaper som knyts ihop:
  • Filosofi (ger problem att lösa)
  • Psykologi (minne, tänkande, perception osv)
  • AI (artificiell intelligens)
  • Lingvistik (språk och kommunikation)
  • Neurologi (den fysiska hjärnan)
  • Antropologi (kulturforskning)


... Och där avslutades dagens lektion. Kort och koncist!

Utbildningen jag går kommer studera alla delområdena närmare. Det är för övrigt en kompetensutbildning, inte en yrkesutbildning - men vi kommer köra både teori och praktik, och kogvetare (som vi kallas här) verkar vara populära bland arbetsgivare. Det här tror jag blir riktigt bra!

Kommentarer
Postat av: Sve

Låter ju bra det där, tyvärr skrumpnar min hjärna ihop när jag försöker läsa något faktaspäckat överhuvudtaget. Kan bero på att det är sent, eller på att min hjärna håller på att förtvina... :S



Vi kanske ses i helgen?

2008-08-28 @ 21:37:25
Postat av: Shva

Du får läsa det någon annan gång. :P



Yes, det hoppas jag att vi gör. Ska se till att jag hinner fixa det jag ska först. Är ni hemma på söndag kväll?

2008-08-29 @ 11:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0