Nu vänder det

Idag känner jag mig skönt frisk och på gott humör! Äntligen har jag tränat och blivit pigg dagen efteråt, istället för sjuk. Sweet! Är nöjd med min insats i skolan idag (tio till åtta) efter att ha slappat med studierna två veckor - det kommer säkerligen räcka gott att tentaplugga intensivt en vecka för godkänt.

Efter att ha inspirerats av boken "Munken som sålde sin Ferrari" (som jag av en slump hittade i Jonas bokhylla) har jag bestämt mig för att göra ett friskt försök att forma om mitt sätt att tänka. Jag funderar nämligen på om mitt allmänt dåliga hälsotillstånd kanske inte berott på fysiska skador, utan snarare på långvarig mental obalans (oro osv). Till och med vetenskapen konstaterar att det brukar mynna ut i fysiska symptom. Det var ganska enkelt att inse vad jag gör för fel - jag fokuserar 99% av tiden på negativa saker. Så nu tänker jag göra mitt bästa för att rikta mina tankar mot positiva aspekter istället, och fundera på vad jag kan göra för att förbättra saker ännu mer!

Så min hypotes är alltså: glädje = livskraft! Let's testa den! (^∇^)

Kommentarer
Postat av: Endasil

Toppen att du börjar bli frisk och kan träna igen!



Det är härligt att läsa sådana där böcker! Den där boken är dessutom väldig lättläst, tror jag läste igenom den på en natt.:) Ibland glömmer man bort alla underbara saker här i världen man kan vara glad över och funderar bara över det som är dåligt. Undrar varför vi gör det? :)



Ser fram emot vår zelda spelande imorgon! Springa runt, leka hjältar och rädda värden är kul! Jag älskar verkligen ljussättningen och effekterna i Zelda. Jag ska minnsan lära mig att programmera sådana själv! Det ger mig motivation att lära mig mer.

2008-10-28 @ 22:35:37
Postat av: Shva

Jag tänker läsa boken en bit i taget, och försöka applicera reglerna för inre välmående en i taget. :)



Att fokusera på negativa saker är evolutionsmässigt fördelaktigt eftersom det ökar chanserna att överleva (genom att vara beredd på och förutsäga faror). Men mekanismen kan gå överstyr och ta upp alla tankar istället, så att man bara fokuserar på vad dåligt som kan inträffa - och så småningom väjer även från bra situationer eftersom man själv letar fram orealistiska faror. Hjärnan kan skapa luriga fällor för sig själv!



Zelda FTW! (^∇^) Jag ska dregla även över dina ljuseffekter när du skapar sådana, hehe.

2008-10-29 @ 00:26:33
URL: http://shva.blogg.se/
Postat av: Mia

Yay du är frisk!

Och vägrar svara på mina sms (T.T)



Hm, hur har ni tänkt att spela Zelda ihop, vet ni något som jag inte vet?

2008-10-29 @ 11:32:32
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Endasil

Att spela Zelda ihop är enkelt. En person håller i styrkontrollen och den andra i vift och knapp kontrollen. ^^

2008-10-29 @ 13:28:45
Postat av: Shva

Jag har inte fått några sms. :P Antagligen för att mobilen blev kvarglömd avstängd hos Jonas ett par dagar. Nu är den hemma igen.

2008-10-30 @ 10:36:21
URL: http://shva.blogg.se/
Postat av: Sve

Woho! Du är frisk(are) :)



Att vara glad = bra. Man bör leva på ett sånt sätt att man är naturligt glad... inte framtvingat, för då är man ju inte glad på riktigt. :D

2008-10-31 @ 08:36:50
URL: http://sverker84.wordpress.com
Postat av: Shva

Japp, så är det. Man kan inte vara naturligt glad om man fokuserar på negativa saker. :)



Men oj... jag blev sjuk igen. :P

2008-10-31 @ 12:54:28
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0