Ny vecka & monstruösa parasiter

Phew, klockan åtta igår skickade jag in inlämningsuppgiften och hemtentan, efter intensivt helgskrivande.

Idag började vi kursen Kognitiv psykologi, och den verkar bli lika intressant som den förra. Jag älskar de här ämnena, det är så spännande att få veta mer! ヾ(^∇^)ー♪

Den här veckan ska jag (förutom att gå på föreläsningarna och lite diverse andra aktiviteter) vila upp mig och bli frisk igen. Kan Jang, Echinaforce, vitlök och ingefärste är mina vapen mot förkylningen. Tänker också roa mig med att packa upp de sista kartongerna och införskaffa det som saknas i lägenheten. Se upp IKEA, här kommer jag!

Det intressantaste jag lärde mig idag gällde en parasit, Toxoplasmos. Obs, läs inte om du lätt blir neurotisk! Parasiten har katter som boendevärdar, men kan överföras till människor tex om en infekterad katt bajsar i en sandlåda där det leker barn eller genom taskigt upphettat kött av ett infekterat djur. Den är faktiskt ganska vanlig över världen, hos människor i tex USA bär 70% runt på den. Hos nästan alla är den ofarligt inkapslad i kroppen, den enda påverkan är en marginell försvagning av rektionstiden (hos människor alltså, hos tex råttor tar den istället bort deras rädsla för katter, antagligen för att kunna återgå till en kattvärdkropp). Får en infekterad människa ett extremt försämrat immunförsvar av någon anledning, tex av en sjukdom, så kan parasiten däremot blomma upp. Då kommer den att bitvis käka upp hjärnan... seriöst, den gör det. Det kan ge schizofreni-liknande effekter, och har antagligen misstolkats som detta många gånger. AIDS-patienter kan råka ut för något som kallas AIDS-galenskap i slutskedet... gissa vart det kommer ifrån? Tydligen rekommenderas gravida kvinnor att vara försiktiga med kontakten med katter, eftersom om de blir infekterade kan parasiten angripa fostrets ögon och hjärna. Det finns heller inget sätt att kurera någon som blivit infekterad. Urk! Vem behöver invasioner av utomjordingar när vi har sånt här?

Som avslutning kan jag berätta att Toxoplasmos sedan den 1 juli 2004 inte längre anmälningspliktig i Sverige enligt smittskyddslagen. Dessförinnan rapporterades mellan 4 och 18 fall per år (källa: Statens Veterinärmedicinska Anstalt).

Sov gott!  (*≧▽≦)

Kommentarer
Postat av: Jonas

Den här bloggen måste du läsa! Hon skriver en massa intressant om japan! :)

2008-09-16 @ 10:19:49
Postat av: Shva

Vilken blogg?

2008-09-16 @ 12:15:57
Postat av: Jonas

Hmm länken försvann från föregående post. :)



http://drkarin.wordpress.com/2008/06/10/manliga-eller-kvinnliga-man/



Tycker för övrigt att det är lite läskigt att så många har den där parasiten. Det finns behandling för den men om man inte är gravid kvinna får man ingen. Jag vill inte ha någon ful varelse som sitter och väntar på att få tugga i sig min hjärna!

2008-09-16 @ 12:16:39
Postat av: Mia

Tack så mycket för infon...tittar misstänkt på sina två bajsande katter

2008-09-18 @ 12:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0