Osociala tendenser

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är fel på samhället eller mig. Det är nämligen så att de flesta gånger jag bestämt mig för att göra något social på kvällarna, så ångrar jag mig senare och har inte alls lust när det kommer till kritan. Jag stannar mycket hellre hemma och är för mig själv. Ofta gör jag också det, i synnerhet när jag kommer hem efter att ha umgåtts med klasskompisarna/kollegorna och pluggat/jobbat i många timmar. Jag har helt enkelt en stark icke-lust att vara i närheten av andra människor då.

Problemet är att jag får dåligt samvete av att hoppa av i sista stund. Vad kommer folk tänka om mig, blir de sura, tröttnar de på att försöka vara vän med mig?

Är jag onormal? Handlar det om en rädsla för sociala situationer som jag borde arbeta bort? Eller är normen onormal, borde jag acceptera min egna personlighet isället då den är helt OK? Jag velar fram och tillbaka, vilket resulterar i att jag ofta tecknar upp mig för sådant jag sedan inte har lust med. Jag borde faktiskt välja någon av vägarna och hålla mig till den.

Den eviga frågan om det är bättre att förändra eller acceptera... Det låter bättre med förändring, men sanningen är den att min ivriga strävan efter att ändra mig själv efter hur jag "borde" leva, resulterar i att jag blir mindre och mindre nöjd med mig själv även om jag genomför dem. Det är en kontradiktion. Jag vet inte vad som är rätt svar.

Kommentarer
Postat av: Mia

Min avundsjuka på att du blir inbjuden till saker gör att jag vill att du ska gå, men vill man inte så vill man inte. Gäller att hitta tricket som gör att man kan avgöra om det är lathet eller på riktigt som man inte vill gå. Upplever det varje gång med träningen typ, och vissa gånger som jag tvingart iväg mig har jag faktiskt kännt att det varit fel att gått. Så numer är jag lite duktigare på att känna när jag bara är lat eller faktiskt är för trött/ledsen/stressad för att träna. Sen om det gäller en social situation måste jag ju avgöra om det är min rädsla eller lathet som gör att jag tvekar.

2009-04-23 @ 23:27:00
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Jonas

Att försöka förändra dig själv efter någon konstig

standardmall för hur du borde vara kan väl ändå

inte leda till nåt bra. Det har du ju märkt själv.

Du blir mindre nöjd med dig själv då. Det är uppenbarligen inte rätt sätt.



Om du ska förändra dig själv så ska det vara efter hur du vill leva, anpassa dig till att göra det som får dig att må bra. Att inte sitta uppe och spela wow till mitt i natten är ett utmärkt exempel på en bra förändring, du mår bättre av att göra den.



Om du oftast väljer bort social aktiviteter efter att ha umgåts med folk en hel dag låter det inte direkt som rädsla, utan att du har fått ditt sociala behov mättat. Precis som man inte orkar äta oändligt med chokladkakor hur gott det än är. ^^



Olika människor har olika behov.

2009-04-24 @ 11:16:15
Postat av: Shva

Kloka vänner har tydligen jag med. :)



Nu ska jag faktiskt strax iväg och grilla med halva klassen, det är underbart varmt och soligt och det ska faktiskt bli trevligt. Det räcker kanske om jag är med ibland, när jag känner för det!

2009-04-24 @ 16:35:05
URL: http://shva.blogg.se/
Postat av: Jonas

Hoppas du får en trevlig kväll!

2009-04-24 @ 17:43:27
Postat av: Sve

Att grilla när det är soligt är ju trevligt i alla fall. Sen det där med att vara social är ju svårare, i alla fall om man vill få ut nåt vettigt och inte bara prata ytliga saker.



Nu ska jag lära mig Python, eller IronPython eller Silverlight eller nåt.. funderar på att jobba med utveckling istället för det jag gör nu, det verkar roligt :)

2009-04-26 @ 17:42:08
Postat av: Mia

http://www.youtube.com/watch?v=fkGIA4QPfkY&feature=dir



Lool!

2009-04-27 @ 11:33:54
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0