Grammatikilska

Grammatik är så totalt ointressant. Ta den här inledningen till satser i kursboken:

"Beroende på verbfrasens karaktär (huvudverbets transitivitet etc) är det möjligt (och ibland nödvändigt) att till nexusförbindelsen foga ett varierat antal led som då också ingår i satsen."

Jag somnar av att läsa sådan text! För att inte nämna svårigheterna med att förstå vad som faktiskt menas. Tydligen ska vi också lära oss grammatik på två veckor (med en uppgiftsdeadline redan efter EN vecka). Idag har vi instruktionerna att läsa 82 sidor i kursboken för att förbereda morgondagens föreläsning och seminarie. 82 sidor med den där typen av text, och massvis av ord som jag inte förstår eftersom jag ännu inte fått kläm på de 80 sidor vi hade i förrgår (en gentemot gymnasiet synnerligen utökad samling ordklasser). Det är verkligen inte roligt att försöka läsa så mycket om ett ointressant ämne i en så tråkig och svårförståelig bok. Föreläsningarna är heller inte lika tydliggörande som de i tidigare kurser, vilket spär på förvirringen. Det verkar som om vi förväntas kunna det mesta redan innan vi börjat, eller åtminstone efter en dag eller två. Blargh.

Hade programmeringskursen gått i den här takten hade inte bara hälften fått IG på tentan (vilket taskig nog inträffade), utan 95% (alla utom de som redan var utbildade programmerare).

Är det förresten någon som kan definiera adverb för mig, med regler och inte bara ett fåtal exempel som inte hjälper ett dugg om det inte är just de exemplen som senare dyker upp (som boken och läraren gör)?

Kommentarer
Postat av: Endasil

Ett vanligt adjektiv beskriver hur saker är som t.ex. "[Sexig] blood elf",



"[elakt] monster", "[dött] monster".







Adverb beskriver ett verb dvs hur något görs. till exempel "Slå [hårt]", "döda [långsamt]".







Syntaxen är VERB [ADVERB]. "vad man gör" verb, "[hur det man gör görs"] adverb.





Hoppa [högt] / [lågt] Hoppa är ett verb, dvs vad man gör, högt / lågt är adverb som beskriver hur man hoppar.





Springa [snabbt] / [långsamt] Springa verbet, vad man gör, snabbt / långsamt är adverb som beskriver hur man springer.





Döda [långsamt] / [fort] / [våldsamt] / [effektivt] / [hårt] / [Tanjanskt]







Om det är oklart kan du ringa mig så kan vi gå igenom det tills du förstår. Det är väldigt enkelt. :)





2009-01-21 @ 16:27:44
Postat av: Mia

Abverb beskriver HUR man GÖR ett verb.

Verb är något man GÖR.

Gode gud hoppas jag!

Okej här kommer ett exempel:

"Jag springer"

Subjekt och verb

"Jag springer fort"

Subjekt, adverb och verb.

Så brukar jag tänka men eftersom jag har samma känsla för grammatik som dig så kan det ju vara fetfel!

Jag sätter min tillit på wikipedia...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adverb

2009-01-21 @ 22:44:14
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tror Endasil fått ryckningar på Skicka knappen :p



Och jag tror han har lagt in ett fatalt fel dessutom. Fast det hade han visst rättat i ett av de senare kommentarerna. Jisses, lycka till Tanja med att klura ut det där!

2009-01-21 @ 22:47:57
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Sve

Jag blev trött av att läsa inledning på ditt blogginlägg...

2009-01-24 @ 11:27:56
URL: http://sverker84.wordpress.com
Postat av: Shva

Ja, det är lite tröttsamt. :P



Ni har bara tagit upp en kategori adverb, de som bestämmer verb (det är den enkla delen!). De kan även bestämma substantiv, andra adverb eller hela satser. Ord som "inte", "troligen", "möjligen", "givetvis", "nog", "däremot", "också" och "nämligen" är även de adverb, enligt exempel i Nusvensk Grammatik. Jag har väldigt svårt att avgränsa vilka ord som faktiskt är adverb...

2009-01-24 @ 13:40:59
URL: http://shva.blogg.se/
Postat av: Sve

En sak jag funderar på är om siffror är adverb i vissa sammanhang? T.ex. "två glas kallt vatten" borde innehålla två adverb, "två" och "kallt".



I alla fall så var det så på "Are you smarter than a fifth grader", men det kanske är annorlunda i USA?

2009-01-25 @ 17:19:21
URL: http://sverker84.wordpress.com
Postat av: Mia

Men om det är så, vilket det låter ut som att det skulle kunna vara med Shva nyinskaffade grammatikkunskaper, så är det inget som lärs ut i svenska mellanstadieklasser :o

2009-01-26 @ 09:30:12
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Shva

Jag tycker att "två glas kallt vatten" innehåller ett räkneord och ett adjektiv. :P Det kan tänkas vara annorlunda i USA, varje språk har sin egen grammatik även om den är delvis delad.



Hur som helst så börjar jag förvånansvärt nog få kolla på stora delar av grammatiken nu. Det känns bra! Nu är vi inne på nya konstiga delar, som atributvärdesmatriser. Men jag ska nog klara godkänt på första tentan trots allt, det är ju en hemtenta i vilket fall så jag behöver inte kunna allt utantill. ^^

2009-01-31 @ 01:41:46
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0