Aftonbladet + socialbidrag

Snubblade över Fattigbloggen, med en Aftonbladetreporter som testar att leva på socialbidrag. Från 35 000 kronor till 8 281 kronor. Bra idé, om än lite halvtam - hon har ju sin ekonomi fixad så snart hon önskar. Det är dessutom mer pengar än vad jag lever på - mer pengar än alla studenter som inte jobbar extra utöver heltidsstudierna lever på. Det är inte särskilt svårt egentligen, man får bara lägga av med att slösa. Jag har fortfarande råd med allt som är nödvändigt och nöjen därtill. Folk med höga månadsinkomster kan vara så bortskämda... jag vet, för jag har varit där ett halvår själv! Tusenlapparna bara flyger iväg. Ett behagligt levnadssätt, men långt ifrån nödvändigt. Testa att leva på 6000 eller 4000 istället, Jessica Ritzén, och du får veta hur det känns att vara fattig.

Men det är fortfarande ett bra initiativ - som många har sagt före mig, det borde vara obligatoriskt för alla högavlönade människor att leva på socialbidragsnivå ett tag. Bara för att få perspektiv på pengar. Det går inte att bara säga "skaffa ett jobb" till alla heller, för vårat samhälle bygger på ett ganska stabilt antal procent arbetslösa - annars fungerar inte arbetsmarknaden. Men det kan bli ett helvete för de som hamnar utanför. Tyvärr är det så våran värld fungerar.

Kommentarer
Postat av: Mia

Oj, jag snubblade också över den för några dagar sen och tyckte det var ett intressant upplägg. Skulle inte klara det själv känner jag dock.



Säger tjejen som har noll i månaden...

2009-03-27 @ 02:31:01
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0