World of Warcraft i tentan

Sådär, nu har jag kommit på en forskningsfråga att skriva om i hemtentan i Kvalitativ metod:

Vilka typer av identiteter skapas av spelare i World of Warcraft och hur upplevs dessa påverka identiteten utanför den virtuella världen?

Det är en så spännande fråga att det nästan är synd att jag inte ska genomföra undersökningen på riktigt, utan bara planera den och diskutera tänkbara resultat.

Idén fick jag för övrigt under en Naxxramas-raid, när en bekant frågade vad jag sysslade med. Efter att ha hört termen Cognitive Science inkl förklaring (det behövs alltid en förklaring, kognitionsvetare vet inte ens riktigt själva) frågade han lite oroligt om jag studerar honom och andra spelar. Det skulle jag inte kunna göra utan att be om medgivande och informera utförligt i förväg, enligt den vetenskapliga metodens code of ethics, men det kan ju inte oinsatta veta. Sen kom jag på att onlinerollspel är ett ypperligt forskningsområde. Jag undrar om just denna fråga (inte nödvändigtvis specifikt för detta MMORPG) besvarats förut? I så fall vill jag läsa den rapporten.

Kommentarer
Postat av: Mia

Det är u så klart ett intresssant område! Men jag är rädd för att jag inte riktigt förstår frågeställningen?

Är det ens spelkaraktärer du vill titta närmare på och se om dom har en påverkan på ens RL?

Och borde du då inte behöva titta på en rollspelsserver?

Personligen kan jag säga att WoW har ändrat mig, men mindre pga mina karaktärer och mer beroende på dom vänner och uppmärksamhet man fått.

2009-05-26 @ 08:48:38
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Mia

Det är u så klart ett intresssant område! Men jag är rädd för att jag inte riktigt förstår frågeställningen?

Är det ens spelkaraktärer du vill titta närmare på och se om dom har en påverkan på ens RL?

Och borde du då inte behöva titta på en rollspelsserver?

Personligen kan jag säga att WoW har ändrat mig, men mindre pga mina karaktärer och mer beroende på dom vänner och uppmärksamhet man fått.



Vad fan hända med den första kommentaren jag skickade!

Iaf, har antagligen fixat bil till helgen, woop! Du slipper gå överallt! I mina ögon är det himmelriket så be mig inte förstå att du tycker det är okej att gå:p

2009-05-26 @ 09:41:02
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Shva

Bil blir jättebra, speciellt till Leksand! :D



Frågan handlar om de identiteter som man antar när man spelar olika karaktärer - det kan vara så att man blir en ledartyp, eller mer pratsam, jämfört med sin normala personlighet. Det handlar inte om karaktären i sig, utan allt som händer medan man spelar den, i synnerhet de sociala relationerna och rollerna. Jag har funderat på det där med rollspelsservrar, men det är inte de i förväg skriva och medvetet skapade identiteterna jag är ute efter, utan de som uppstår av sig själva efter en längre tid. De flesta människor antar lite olika identiteter i olika sociala sammanhang, och MMORPGs är ett ganska speciellt sådant.

2009-05-26 @ 16:13:25
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0