Jag och mitt barn Hjärnan

När jag var på studenthälsan berättade kvinnan där en liten historia. Hjärnan är som ett litet barn som vill ha stimulans hela tiden, och våran uppgift är att sätta upp rimliga regler för den precis som vi skulle göra för ett mänskligt barn. När jag nu satt och satt och ändrade i min egen Parental Control på World of Warcraft kom jag på att det är verkligen är EXAKT så det går till!

Där sitter jag på kvällarna framför datorn och hjärnan trivs helt enkelt jättebra med stimulansen från dator- eller tvskärmen, och allra helst spel. När läggdags närmar sig vill hjärnan inte alls gå och sova. Förmanande säger jag då till den att det är dags att sova, men den svarar trotsigt "Nej, jag vill ha meeer!". Då kan jag antingen säga "Okay då, en liten stund till, när du nu tycker det är så roligt", och hjärnan fortsätter, nöjd och glad. Eller så säger jag bestämt "Nej, du kommer inte må bra imorgon om du inte sover ordentligt, så sluta med det där nu", och hjärnan suckar "Ja ja, okej då".

Men jag tillåter ofta hjärnan att fortsätta flera gånger innan jag sätter stopp, vilket påminner mig om en butiksepisod när jag jobbade på ÖoB. Då var det en unge som stod med mamman i kassakön och envist skrek på godis. Efter ett tag gav mamman efter och gav ungen något från kassastället. Då började ungen tjata på mer godis... och till slut gav hans mamma honom det också. Jag minns att jag tänkte att det var ett himla dåligt sätt att ge efter på, ungen kommer ju bara lära sig att det fungerar och fortsätta med det. Bättre att säga nej rakt av och stå ut med att ungen skriker och stör för andra ett par gånger, för då lär han eller hon sig att det inte ger något att uppföra sig på det sättet.

Men nu gör jag ju samma sak med min hjärna, vad lustigt! Om jag tänker på saken på det sättet blir det plötsligt inte jag som ÄR mina trotsiga känslor på kvällarna, det är som ett litet barn jag har att ta hand om. Och sätta upp regler för, eftersom barnet i längden mår bättre av vissa konsumtionsbegränsingar. Det gör det faktiskt lite lättare att hantera!

Kommentarer
Postat av: Mia

Hur mår ungen idag då?

2009-04-08 @ 17:50:42
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Shva

Den är lite ställd. Efter att ha fokuserat hårt på programmering har den plötsligt nästan inget plugg alls som måste göras. Och sommarjobb behöver jag inte heller anstränga mig något mer för, får tillbaka 16 000 på skatten. Vad ska jag nu bli stressad över? Jag hittar nog något. :P

2009-04-08 @ 20:46:18
URL: http://shva.blogg.se/
Postat av: Joakim

Jag vet jag vet, du kan alltid flyttstäda min lägenhet helt gratis, då har du en underbar utmaning! ;-)

2009-04-08 @ 21:14:26
URL: http://www.ewenson.se
Postat av: Shva

Givetvis, jag älskar att flyttstäda! :P

På väg någonstans ut i landet?

2009-04-09 @ 09:30:15
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0