Så det var flow det kallades

Ibland har jag myntat min upplevelse av absorption när jag spelar spel likt World of Warcraft som verklighetsflykt. Det låter ganska trist, eller hur? Nu har jag fått ett betydligt bättre namn på tillståndet, och en förklaring varför jag dras till det.

Det kallas, helt vetenskapligt, flow. Jag läste en artikel om det på Psykologifabriken.

"Ett tillstånd där man är så uppslukad av det man gör för stunden, att man glömmer tid och rum. Man använder sina färdigheter till det yttersta och känner sig fullständigt fokuserad."

Huvudkomponenterna är enligt Csíkszentmihályi: "Balans mellan utmaning och färdighetsnivå, tydliga mål, direkt feedback, en känsla av kontroll över situationen, intensivt fokus på uppgiften, sammansmältning av handling och medvetande, förlust av självmedvetande, förändrad tidsupplevelse och aktiviteten som självförstärkande."

Det är på pricken hur det fungerar! Även om jag ibland blir irriterad på spelet eller andra människor i det, så kan jag upprätthålla känslan av flow nästan oavbrutet upp till 6-7 timmar i sträck. När jag har uppnått flow-känsla i andra aktiviteter, som t ex när jag tecknade, så har det handlat om betydligt kortare stunder. Och det är därför jag dras tillbaka till WoW, därför jag tror mig vara beroende av spelet - för att upplevelsen av flow är så behaglig. Det är faktiskt viktigare än de andra komponenterna - umgänget med vännerna och driften att bli skickligare och mer behövd av andra.

Det är finslipade tekniker som ger möjligheten till flow, så ett krav är att man lärt sig hantverket väl. Det är inte många andra enskilda situationer som jag spenderat så mycket tid till som att träna min jägare, så det är inte särskilt märkligt att jag har möjligheten där.

"Flow syns i hjärnans elektroniska aktivitet. I psykologisk forskning har det visat sig att personer som ofta upplever flow är bättre på att minska aktiviteten på de mentala kanaler som de inte behöver för just den uppgift de koncentrerar sig på. Personer i flow sorterar alltså bort den information som inte är intressant. Den djupa koncentrationen, som annars kräver stor ansträngning, kommer automatiskt i det tillståndet. Och lämnar plats för njutning, menar Mihály Csíkszentmihályi."

Men som de skriver i artikeln, så är flow inte enbart positivt. Det kan bli beroendeframkallande, och orsaka att man blir egocentrisk och disträ när man inte kan släppa tankarna på den flow-framkallande sysslan. Tja, jag får nog inse att det är där jag är. Delvis åtminstone, det är inte så illa att jag blir osocial av det - det var jag redan. ;)

Så då har jag en rimlig förklaring varför jag spelar WoW. Jag undrar om det är när flow-känslan minskar eller försvinner som man tröttnar på spelet? Det kan mycket väl vara så.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Nu är du sådär läskig igen Tanja. :P

Jag beställde Csíkszentmihályi's flow för ett par dagar sedan efter att ha sett en diskussion om den på ett forum. Den ska tydligen vara väldigt bra. Du kan få låna den nästa gång du kommer hit. :)

2009-08-17 @ 16:36:06
Postat av: Shva

Hahaha! Sammanträffande, eller inte? ;)

Jag lånar den gärna!

2009-08-18 @ 15:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0