Manligt och kvinnligt

I våra språkvetenskapliga laborationer har vi fått i uppgift att analysera manligt och kvinnligt i språket. En artikeln av Susan Hunston hade ett högst intressant stycke om just detta.

"Caldas'Coulthard and Moon (1999) investigate a corpus of the Sun and News of the World newspapers to discover the adjectives collocating with words such as man and woman. The two lists of adjectives are significantly different, with only woman being modified significantly often by adjectives indicating physical appearance, such as beautiful, pretty and lovely, and only man being modified significantly by adjectives indicating importance, such as key, big, great and main. Further investigation confirms this assymetry. For example, the adjective right is used to modify both woman and man, but right woman most often means 'the right woman for this man' whereas right man most often means 'the right man for the job' (Hunston 1999a). These findings suggest that women and men are construed differently by the discourse of popular newspapers, affirming inequality beteen the genders in society."

Vidare diskuteras att det här skulle kunna betyda helt olika saker. Den första tolkningen (och min egna) är att kvinnor anses vara mindre värda i dessa texter. Men det kan också tolkas som att män är emotionellt inkompetenta eftersom de oftare behöver 'the right woman' för att leva ett fullkomligt liv. I vilket fall är det här bara representativt för just dessa tidningar under en viss tidsperiod - men vad är det för budskap de för ut egentligen?


Liten ordlista:
korpus - textsamling
collocating with - förekommer ofta tillsammans med
significantly - märkbart, över en viss statistisk gräns

Kommentarer
Postat av: Mia

Ungefär 60% av gångerna så sköter jag mig och gör saken i någorlunda tid. Och brukar också köra taktiken att göra lite i taget, bara så man kommer igång. Om jag ska börja plugga och tänker att jag ska göra två dagsarbeten så orkar jag aldrig köra igång, men om jag istället tänker att jag börjar med en lätt uppgift eller bara en enda uppgift så kommer jag lättare igång och kan råka köra hela alltihop bara för att det egentligen är lätt alltihop. Så med dom små sakerna så kan jag faktist vara riktigt duktig med att göra saker på en gång. Det är dom riktigt stora sakerna som brukar ge mig problem. Ta tag i livet och sånt:p

2009-03-30 @ 20:28:33
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Shva

Men då har du ju redan lyckats där, jag får bättra mig! :) Fast jag kör tvärtom, har inget problem med att få de riktigt stora sakerna gjorda, men alla tiotusen småsaker skjuts upp för glatta livet. Typ nu, när jag borde plugga, men sitter och surfar istället. Fast jag tror jag blivit sjuk, får använda det som ursäkt. Hjälper förstås inte mot deadlinerna på tisdag och onsdag, men den ena kan jag åtminstone skjuta upp utan att det stör betyget. Jag vill ha fler VGn! :P

2009-04-05 @ 10:35:31
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0