Vila (mer komplicerat än man tror)

Tog mig efter mycket vånda (missade en viktig föreläsning!) en ledig dag igår. Det var precis vad jag behövde för att ladda batterierna, efter att ha blivit så slutkörd att jag bokstavligen raglade runt i lägenheten kvällen innan (och blev lätt förkyld). Spenderade hela dagen till att spela WoW i morgonrock (något jag utöver helger tillåter mig att göra när jag är hemma sjuk). Försöker koncentrera mig på att tänka på allt jag behöver göra i mindre delar, det räcker att lägga ett par timmar i veckan på varje uppgift. Ingen deadline för någon av projekten den närmaste tiden, så det går bra att ta det lite lugnt och fortsätta vila delar av dagarna samtidigt som jag pluggar.

Förra veckan blev det så körigt att jag brände ut mig, och tydligen vilade jag inte alls upp mig hos min farmor i Leksand - var ännu tröttare när jag kom hem, mystiskt nog. Jag tror att jag inte kan slappna av där längre eftersom jag fokuserar så mycket på att hjälpa min farmor, som inte kan göra så mycket själv med sin brutna arm som ännu inte läkt. Jag älskar henne, men hon är väldigt bra på att sätta en på sysslor hela tiden, gärna när man precis har satt sig ned efter det senaste ärendet. Självklart gör jag allt hon ber mig om, det är ändå oändligt mycket lättare för mig. Men då kan jag heller inte dega runt och slappna av.

Jag har noterat att jag bara vilar på riktigt om jag är för mig själv, utan att uträtta några måsten. En dag med WoW eller något annat helt onödigt är därmed maximal vakenvila. Jag behöver minst en sådan dag i veckan för att fungera, helst två. Normalt får jag det på helgerna, men inte den här gången, och det efter årets körigaste vecka. Måste vara mer försiktig med mig själv, om det nu är på gång en influensaepidemi! Extremlåg energi är den enskilt största anledningen till att jag blir sjuk, faktiskt den enda på många år vad jag kan minnas. Inte så konstigt eftersom man får svagt immunförsvar av det.

Men idag mår jag mycket bättre! Fortfarande mer trött än jag brukar efter en 10-17 dag med plugg och jobb, men det är inte så konstigt att det inte gick över helt så snabbt. Fascinerande ändå vilken effekt en ledig dag hade, både på energinivå och studiemotivation (vilken droppade till botten i måndags). Nu tycker jag livet är rätt bra igen. Ska se till att vila ordentligt i helgen också, förutom några timmars plugg som jag behöver stoppa in för att väga upp för mindre pluggande på kvällstid under veckan. Det kommer fortsätta vara mycket tills de här två kurserna och extrajobbet är över, men det känns överkomligt igen.

Dags att sova, vi kör 8-16 imorgon innan jag ens kan börja med AI-projektet och förberedelse av AI-labben!

Kommentarer
Postat av: Sve

Hållar med om att det är viktigt att vila, men det är väldigt svårt att varva ned, vilket nog även jag skulle behöva. Inte långt kvar tills jag får göra det i alla fall. Lidingöloppet 26 sept. och femmans multisport 3 okt. och sen slutar jag jobbet den 23 okt. så då får jag kanske vila mig lite :)



Har börjat plugga nu också, Programmering i C# och Databaser. Riktigt skoj att studera faktiskt, även om det inte blir så ofta. Väldigt lätt nivå på kursen, men det är bra att börja om från början och fånga upp det jag missat genom att lära mig själv.

2009-09-17 @ 12:48:46
URL: http://sverker84.wordpress.com
Postat av: Shva

Visst är det. Kanske något man får öva upp på samma sätt som med fysiskt träning och pluggmetod? :) Jag håller tummarna för att du får vila mellan jobben. Lycka till med tävlingarna och det nya företaget! Ska bli spännande att se vad du tycker om det.



Japp, även om jag klagar ibland så är det väldigt kul att studera! Är det kurser du går på i Falun eller på distans?

2009-09-18 @ 22:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0